image

VS overweegt identificatieplicht voor gebruikers prepaidtelefoons

donderdag 25 juni 2026, 16:47 door Redactie, 16 reacties

De Amerikaanse toezichthouder FCC overweegt een identificatieplicht voor gebruikers van prepaidtelefoons in te voeren (pdf). Dit zou het einde van zogenoemde 'burner phones' kunnen betekenen, zo melden Fox News en Ars Technica. Wanneer telecombedrijven verplicht naam, adresgegevens en identiteitsnummers moeten registreren voordat een simkaart is te activeren, wordt het veel lastiger om anonieme of eenvoudige prepaid services te gebruiken.

Privacyorganisaties zijn kritisch en stellen dat een identificatieplicht voor alle klanten van telecombedrijven grote gevolgen kan hebben, bijvoorbeeld voor slachtoffers van huiselijk geweld. Die kunnen nu nog vrij anoniem een prepaidtelefoon aanschaffen, maar zouden straks kunnen worden verplicht om hun naam, adresgegevens, ander telefoonnummer en een door de overheid verstrekt identiteitsnummer te verstrekken.

De FCC stelt dat het uitbreiden van de Know-Your-Customer (KYC) verplichting het aantal robocalls in de Verenigde Staten zal verminderen en het ook eenvoudiger maakt om scammers die van mobiele telefoonnetwerken gebruikmaken te identificeren (pdf). Het Amerikaanse Center for Democracy & Technology stelt dat mensen die mobiel willen bellen straks worden gedwongen om hun privacy en persoonlijke informatie op te geven.

De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF noemt het plan verschrikkelijk voor de privacy en waarschuwt voor misbruik van de informatie door de overheid. Organisaties, burgers en andere belanghebbenden konden tot en met vandaag op het voorstel reageren, wat vooral veel reacties van tegenstanders opleverde. Tot en met 27 juli kan het publiek weer op deze reacties reageren. Daarna komt de FCC met een definitief besluit.

Reacties (16)
Gisteren, 16:55 door Anoniem
Je mag maar 1 telefoon nummer hebben
zodat je volledig te traceren en te controleren bent
het is niet iets nieuws,het is te verwachten om
nog verder te gaan,en genoeg is nooit genoeg.

Veiligheid is nog altijd mosterd na de maaltijd
en privacy wat is dat?

Wereld2026
Gisteren, 17:15 door Anoniem
Heeyy Miester wanna buy a Mexican prepaid phone?
Gisteren, 17:19 door johanw - Bijgewerkt: Gisteren, 17:19
Ach ja, dan moeten die Amerikanen maar eens leren dat de wereld verder is dan pots bellen en sms. We hebben ju apps die over her algemeen versleuteld zijn en soms ook geen metadata bijhouden zodat niet bekend is wie met wie belt of berichten uitwisselt.
Gisteren, 18:06 door Anoniem
Schaf overheden gewoon af. Stuur 60% van de ambtenaren naar huis.
Hun enige werk is namelijk om het leven van burgers zo slecht mogelijk te maken. Elke vorm van privacy of anonimiteit moet worden opgeheven volgens die overheden. Waar bemoeien ze zich mee???
Gisteren, 19:20 door Anoniem
een goede zaak nou Nederland nog of heel Europa scheelt hoop criminaliteit ..
Gisteren, 19:31 door Anoniem
meshtastic anyone? Er zijn tot nog toe nog altijd katvangers te vinden geweest...
He kid, wil je $50 verdienen? koop effe een telefoon voor me?
Gisteren, 19:35 door Anoniem
Door Anoniem: Schaf overheden gewoon af. Stuur 60% van de ambtenaren naar huis.
Hun enige werk is namelijk om het leven van burgers zo slecht mogelijk te maken. Elke vorm van privacy of anonimiteit moet worden opgeheven volgens die overheden. Waar bemoeien ze zich mee???

Dit zijn niet de ambtenaren... maar de politieke leiding.
Ambtenaren zijn uitvoerenden de keuzes worden niet daar gemaakt.
Gisteren, 19:56 door Anoniem
Door Anoniem: Schaf overheden gewoon af. Stuur 60% van de ambtenaren naar huis.
Hun enige werk is namelijk om het leven van burgers zo slecht mogelijk te maken. Elke vorm van privacy of anonimiteit moet worden opgeheven volgens die overheden. Waar bemoeien ze zich mee???
Ik spreek je na die tijd nog wel. Wellicht wil je ze dan wel weer terug omdat je er dan pas achter komt dat het iets genuanceerder ligt.
Er is meer beter geregeld in Nederland dan dat jij blijkbaar kunt begrijpen want anders zou je deze uitspraken echt niet doen.
Gisteren, 20:28 door Anoniem
Dit gaat de wereld rond, het zou ook gaan gebeuren met de digitale EU identiteit volgens het WEF.
Je mag dan alleen nog een telefoon of PC aanschaffen en gebruiken als je je identificeert...
Daarom is dit en die EU ID zo'n krankjorum slecht idee.
Gisteren, 20:30 door Anoniem
De Amerikaanse overheid heeft zf ooit eens gezegd dat Amerikanen wapens mogen dragen voor het geval de overheid ooit te ver zou gaan...
Gisteren, 20:32 door Anoniem
Door Anoniem: Schaf overheden gewoon af. Stuur 60% van de ambtenaren naar huis.
Hun enige werk is namelijk om het leven van burgers zo slecht mogelijk te maken. Elke vorm van privacy of anonimiteit moet worden opgeheven volgens die overheden. Waar bemoeien ze zich mee???

Dat wil en doet Trump al.
Wordt het daar beter?
Een maatschappij wordtbsteeds ingewikkelder.
Of je het zonder ambtenaren redt lijkt me onmogelijk.
Gisteren, 20:50 door Anoniem
Door Anoniem: Schaf overheden gewoon af. Stuur 60% van de ambtenaren naar huis.
In deze optiek stuur je dus politie, brandweer, hulpdiensten als ambulance, loketdiensten voor je rijbewijs of paspoort, aangifte kind, verhuizing, enz. enz. allemaal naar huis. Wie bepaald van welke percentage wie naar huis moet?
Gisteren, 21:00 door cyberpunk
In België hebben we dit al een tijdje.

Alle prepaidklanten zijn wettelijk verplicht hun identiteit bekend te maken.

Dat gebeurt via onze eID met een PIN-code en kaartlezer. Iemand kan meerdere nummers hebben, maar anoniem is er niet meer bij.

https://www.bipt.be/consumenten/telefoon-internet-tv/consumentenbescherming/prepaid-kaarten
Gisteren, 23:30 door Anoniem
nutteloos, katvanger
Gisteren, 23:33 door Anoniem
Dat de Amerikanen dit pikken is erg vreemd. Zij horen ´mind your own damn business´ mensen te zijn. Laat maar weer zien hoe effectief propaganda is.

https://www.youtube.com/watch?v=1KPquxJCadQ
Overheid afschaffen?
Prima, dus ook geen wegen onderhoud meer, geen beheer van stroomnet, water voorziening, gasleidingen, geen politie, brandweer, gezondheidszorg, bescherming tegen machtige buren zoals rusland, geen rechtspraak dus ieder voor zich en god voor ons allen.
Waarom zitten er van die 1-zelligen op dit soort websites die denken dat ze weten waar alles over gaat en dan maar blijven kankeren op de overheid, janken om een NEXIT (kijk even naar de Britten na 10 jaar) .
Als je dan zo'n slecht leven hebt, bel vooral geen 113 en help de mensheid in hersen capaciteit te verbeteren.
Krijg je postuum misschien nog de Darwin award toegewezen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.